dinsdag 5 juni 2012

De wolkbreuk van 24 augustus 2002 (landelijk noodweer)

Veel wolkbreuken zijn vrij lokaal,  of treffen een klein deel van het land.
Op 24 augustus 2002 lag dat wat anders.

Een koufront trok over het land en activeerde behoorlijk.
De bijbehorende buien  begonnen aan hun opmars vanuit het zuiden  in de vroege ochtend.
Op dat moment had ik besloten om mijn krantenwijk (Gemerts Nieuwsblad)  te doen, in twee etappes omdat er veel folders waren  en ik dus niet alles tegelijk mee kon nemen.
Dat bleek achteraf mijn geluk.

Tijdens etappe 1  begon het lichtjes te regenen, maar de regen werd langzaam maar zeker intensiever.
Vrij nat kwam ik terug en omdat het steeds harder ging regenen  nam ik maar een douche  en dan zou ik wel wachten tot de regen over was.
Eigenlijk had ik de shampoo mee kunnen nemen naar buiten,  want het regende zowaar harder dan de douche sproeide!

Net als op 13 juli 1997  veranderde de straat in een rivier en kon je nog net het huis van de overburen zien door de waterval heen.
In onze straat (de heuvel)  zag je goed waarom deze straat zo heet,  want het water was na de bui vrij snel weggestroomd.

Ik maar weer op pad om de tweede lading kranten te bezorgen,  met hoge werkschoenen aan.

De westkant van Gemert was bijna droog, maar de Drossard de la Courtstraat was nog blank.
Het water stroomde daar langzaam weg  en het leek allemaal richting de Town-major Drakestraat te lopen, alwaar het water een hele tijd na de bui nog tot in de voortuintjes van de huizen stond.
De hoge werkschoenen kwamen prima van pas,  zeker door voorbijvarende auto's  die behoorlijke golven veroorzaakten.

Kranten rondbrengen is een baantje waarin je letterlijk door weer en wind moet.

Achteraf bleek de Swildensstraat het ergst getroffen:  hier ondergelopen kelders en waterschade in huizen.

Gemert kreeg in korte tijd een kleine 34 mm water over zich heen, volgens de informatie van het neerslagstation dat de gegevens naar het KNMI stuurt, tenminste.
In het dorp kan best wel meer zijn gevallen, zoals in juli '97.

Ook in omliggende dorpen is het raak,  getuige dit nieuwsbericht.

Noordelijker pakten deze buien nog heviger uit: op verscheidene plekken viel er meer dan 50 millimeter  en in Weesp werd de magische 100-grens overschreden!

Dat deze buien soms letterlijke waterbommen waren bewees het dak van de IKEA in Amsterdam:  deze bezweek letterlijk onder de plens water die er in korte tijd op viel.
Dan verkoop je bouwpakketten  en dan verandert je pand ook in een puzzel.

Ook in Etten-leur wordt een overdekt zwembad  een openluchtbad, aangevuld met gratis vers water.

Na de hoosbuien ging de kraan weer dicht en  bleef het de rest van de maand droog.
Daarop volgde er ook een vrij droge septembermaand. 

Zeker vergeleken met een jaar eerder, toen september met 198 millimeter  de natste maand was die Gemert kende vanaf 1951.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten