maandag 4 juni 2012

De wolkbreuk van 13 juli 1997

Mijn weergeheugen is vrij goed, maar van veel gebeurtenissen uit het verre verleden weet ik echt niet meer op welke dag, maand  of zelfs jaar deze plaatsvonden.

13 juli 1997 is blijkbaar goed blijven hangen.
Ik was op die dag 11 jaar  en we zaten binnen naar een opgenomen formule 1 race te kijken.
In mijn herinnering een mooie, zonnige zomerdag  maar omdat we geen tv met videorecorder  buiten hadden staan  keken we de race binnen.

Plots ging het buiten goed los:  de regen kwam er werkelijk met bakken uit.
Al gauw stroomde het water als een rivier over straat  en we stonden allemaal verwonderd te kijken.

Zo'n heftige bui had ik nog nooit gezien, buiten een keertje op tv in een film of documentaire waarin de tropen voorkwamen.
Niet in het kikkerlandje Nederland.

In mijn beleving was de straat veranderd in een wilde rivier.
Echter kan dat ook een aangedikte herinnering zijn, zoals elke herinnering na verloop van tijd vertekent  en als een telegraafbericht  aangedikt.

Zoekend op het internet  vond ik in de neerslaggegevens van Gemert dat de bui  op het  KNMI neerslagstation Gemert  zo'n 45,2 millimeter hemelwater had achtergelaten,  een behoorlijke klets water dus.

Elders las ik dan nog het volgende: 

"Op 13 juli 1997 werd bij het klooster van Gemert 81 mm in de regenmeter opgevangen. Dat was binnen een tijd van 1 uur en 15 minuten. "



Het klooster is hemelsbreed enkele honderden meters van mijn ouderlijk huis vandaan,  als dit klopt  dan is mijn herinnering van een straat die veranderde in een rivier bij lange na  niet zo'n gekke herinnering!

In dat soort buien is het ook niet gek dat er plaatselijk enorme verschillen zijn.
Dus uiteraard ging ik ook even graven in de archieven voor sommen van omliggende plaatsen.

Deurne  had 1,8 mm
Helmond ving 6,1 mm
St. anthonis hield het bij  1,5 mm
Volkel  bood 7,5 mm
Ysselsteyn deed het bescheiden met 1 mm

De lokale (en misschien ook wel landelijke) hoofdprijs gaat dus  makkelijk naar Gemert die dag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten